Zorgevent
Kwaliteit in een veranderend zorglandschap

Kwaliteit in een Veranderend Zorglandschap,
van 09.45 tot 12.45 uur

Bij het mini-event Kwaliteit in een Veranderend Zorglandschap wordt er naar het thema gekeken vanuit drie perspectieven: Kwaliteit vanuit het menselijk perspectief, kwaliteit vanuit technologisch perspectief en kwaliteit vanuit organisatorisch perspectief.

 

Dit event is onderdeel van de Nationale Verbeterdag. Deelnemers hebben dus toegang tot het gehele programma.

Het programma bestaat uit de volgende onderdelen:

 

Opening door dagvoorzitter

Carien Eijkman-Stuart, Adviseur en teammanager Kwaliteit & Veiligheid Maasstad Ziekenhuis. EOQ Quality Manager 

 

Kwaliteit vanuit het menselijk perspectief

dr. Kjeld Aij MBA, directeur bij Erasmus MC 
De kwaliteit van zorg staat onder druk door personeelkrapte en systeemdruk. In veel discussies over kwaliteit blijft het menselijke aspect onderbelicht. Terwijl bij zorgprofessionals stress, administratieve lasten en afname van autonomie toeneemt. In de presentatie wordt ingezoomd 'kwaliteit van werk'. Denk hierbij ook aan een kritische reflectie op institutionalisering van kwaliteitssystemen (vaak bureaucratisch geworden) en meetdrift (evidence-based). Een pleidooi voor vakmanschap, meer vertrouwen en lokale verbeterkracht!

 

Kwaliteit vanuit technologisch perspectief

Baukje Boertien, Msc, MBA, Expert datagedreven werken bij UMCG
Wat kunnen we samen leren van data over de werkelijke kwaliteit van zorg? In deze presentatie staat niet de vraag centraal of processen volgens protocol verlopen, maar hoe verantwoordelijkheden, samenwerking en werkdruk in de praktijk uitpakken.

Deze presentatie gaat in op:
Strategische context – 
Een beknopt overzicht van actuele ontwikkelingen in de zorg (zoals het IZA, personeelstekorten en veranderende verwachtingen) met een nadruk op de groeiende erkenning van data als strategische asset.
Data als spiegel van de praktijk – 
Voorbeelden van hoe personele en organisatorische data inzicht geven in hoe processen écht verlopen. Denk aan verantwoordelijkheden, samenwerking en knelpunten in de uitvoering.
Datageletterdheid voor kwaliteitsprofessionals – 
Een pleidooi voor bredere datavaardigheden: niet alleen cijfers lezen, maar ook leren bevragen, duiden en samen leren van data. Niet als instrument voor controle en verantwoording maar als startpunt voor reflectie en verbetering.

 

Kwaliteit vanuit organisatorisch perspectief

Prof.dr.ir. Kees Ahaus, Professor of Health Services Management & Organization · Erasmus School of Health Policy & Management
De Lerende organisatie: kwaliteit niet alleen als uitkomst maar ook als proces van een lerende organisatie. Hoe bouw je met goed leiderschap, psychologische veiligheid en betrokken professionals een cultuur van dagelijkse verbetering? Hoe ga je om met regeldruk? En hoe zorg je voor werkplezier, breed binnen de organisatie?

 

Tijdens dit event is er tussen de presentaties voldoende ruimte voor het stellen van vragen.

(voorlopige inhoud, 20 juni 2025)