De zorg in Nederland is zich aan het opmaken voor een ingrijpend veranderingsÂproces. De sterke groei van de vraag naar zorg, de toename van ouderen ten Âopzichte van het aantal werkenden, de toenemende krapte aan medewerkers en de betaalbaarheid van de zorg in de toekomst zijn dilemma’s waar de overheid, zorgverzekeraars en zorgaanbieders zich mee geconfronteerd zien.
Er is een verandering nodig van ‘zorgen voor mensen’ naar ‘zorgen met mensen’. Deze verandering zal grote gevolgen hebben voor de wijze waarop kwaliteit van zorg geborgd kan worden. Met het veranderen van zorg, het idee van kwaliteit van zorg en de mogelijkheden om deze kwaliteit te borgen, verandert ook de rol van de kwaliteitsprofessional in de zorg.
Het integraal zorgakkoord (IZA) dwingt kwaliteitsmanagers zich te richten op samenwerking met Âpatiënten en andere (zorg)professionals in de keten. Wat een verschuiving betekent van een controlegerichte aanpak naar een meer integratieve en participatieve aanpak van kwaliteitsborging. Hierdoor moeten zij nieuwe vaardigheden ontwikkelen in Âco-creatie en communicatie en moeten zij zich aanpassen aan de veranderende kwaliteitsnormen en protocollen.
Tijdens de Nationale Verbeterdag wordt er bij het mini-event Kwaliteit in een Veranderend Zorglandschap naar dit thema gekeken vanuit drie perspectieven: Kwaliteit vanuit het menselijk perspectief, kwaliteit vanuit technologisch perspectief en kwaliteit vanuit organisatorisch perspectief.
Deelnemers hebben ook toegang tot het middagprogramma van de Nationale Verbeterdag. En samen naar het event komen is leuker dan alleen, je neemt voor slechts € 99,- een collega mee!
Tussen de presentaties is er voldoende ruimte voor interactie en het stellen van vragen.
09.45 uur | Opening door de dagvoorzitter

Carien Eijkman-Stuart, Adviseur en teammanager Kwaliteit & Veiligheid Maasstad Ziekenhuis. EOQ Quality ManagerÂ
09.50 uur | Lezing 1Â


dr. Kjeld Aij MBA, directeur bij Erasmus MCÂ
De kwaliteit van zorg staat onder druk door personeelkrapte en systeemdruk. In veel discussies over kwaliteit blijft het menselijke aspect onderbelicht. Terwijl bij zorgprofessionals stress, administratieve lasten en afname van autonomie toeneemt.
In deze prikkelende en persoonlijke lezing fileert dr. Kjeld Aij het dominante kwaliteitsdenken in de zorg. Hij legt bloot hoe systeemdruk, meetdrift en bureaucratisering de menselijke maat verdringen, en roept op tot een radicale herijking van het begrip ‘kwaliteit’.
Wat als we kwaliteit niet langer meten, maar ervaren? Onderbouwd met sprekende cijfers (zoals dat slechts 15% van de kwaliteitsindicatoren aantoonbaar waarde toevoegt) . Verrijkt met concrete praktijkvoorbeelden van lokale verbeterkracht uit o.a. Erasmus MC. Met aandacht voor de vergeten stem van de patiënt/cliënt. En vooral: een krachtig pleidooi voor vakmanschap, vertrouwen en relationele zorg. Kwaliteit ontstaat immers niet in dashboards, maar in echte ontmoetingen tussen mensen.
+ Ruimte voor vragen vanuit de zaal
10.45 uur | Korte pauze
11.15 uur | Lezing 2


Baukje Boertien, Msc, MBA, Expert datagedreven werken bij UMCG
Wat kunnen we samen leren van data over de werkelijke kwaliteit van zorg? In deze presentatie staat niet de vraag centraal of processen volgens protocol verlopen, maar hoe verantwoordelijkheden, samenwerking en werkdruk in de praktijk uitpakken.
Deze presentatie gaat in op:
- Strategische context 

Een beknopt overzicht van actuele ontwikkelingen in de zorg (zoals het IZA, personeelstekorten en veranderende verwachtingen) met een nadruk op de groeiende erkenning van data als strategische asset. - Data als spiegel van de praktijk

Voorbeelden van hoe personele en organisatorische data inzicht geven in hoe processen écht verlopen. Denk aan verantwoordelijkheden, samenwerking en knelpunten in de uitvoering. - Datageletterdheid voor kwaliteitsprofessionals

Een pleidooi voor bredere datavaardigheden: niet alleen cijfers lezen, maar ook leren bevragen, duiden en samen leren van data. Niet als instrument voor controle en verantwoording maar als startpunt voor reflectie en verbetering.
+ Ruimte voor vragen vanuit de zaal
11.55 uur | Lezing 3Â


Prof.dr.ir. Kees Ahaus, Professor of Health Services Management & Organization · Erasmus School of Health Policy & Management
We staan in de zorg voor een grote opgave. Ons zorgsysteem kenmerkt zich immers door silo’s. De manier waarop we voor zorg betalen is volumegedreven en te weinig waardegedreven. Kwaliteit wordt nog te weinig gemeten met uitkomstindicatoren en wat we meten wordt te weinig ingezet om te verbeteren: het ontbreekt aan verbeterteams die ‘full cycle of care’ waarde verbeteren. Deze aanleidingen hebben een rol gespeeld bij de totstandkoming van het IZA, waar passende zorg wordt gezien als een mogelijke oplossing.
In het eerste deel van deze lezing wordt ingegaan op deze aanleidingen en waar passende zorg precies op voortbouwt: samen beslissen, positieve gezondheid, juiste zorg op de juiste plek en waardegedreven zorg. Deze lezing gaat vervolgens in op hoe je waardegedreven zorg organiseert in de regio. Wat is dan waarde? Hoe meet je uitkomsten van zorg en kosten? Met welke bouwstenen organiseer je waardegedreven zorg? Wat is de rol daarin van waardeverbeterteams?
Kees Ahaus gaat tot slot in op implementatiestrategieën en reflecteert op implementatie-ervaringen van pioniers zoals Santeon ziekenhuizen en het Erasmus MC. Hoe werkt nu zo’n transformatieve verandering, waarvan het institutionaliseren ervan nog behoorlijk complex blijkt?
+ Ruimte voor vragen vanuit de zaal
12.45 uur | Afsluiting door de dagvoorzitter
Deelnemers hebben ook toegang tot het middagprogramma van de Nationale Verbeterdag. En samen naar het event komen is leuker dan alleen, je neemt voor slechts € 99,- een collega mee!
Tussen de presentaties is er voldoende ruimte voor interactie en het stellen van vragen.